VKW Limburg: "Sociale media winnen verder aan belang en breken ook door in B2B", maar goed gebruik blijft voor velen een uitdaging:
VKW Limburg peilde bij de Limburgse bedrijven naar het gebruik van sociale media door en in hun onderneming. Opvallend: bijna zeven op tien bedrijven hebben intussen minstens één bedrijfsprofiel op sociale media. Daarnaast heeft acht op tien ondernemers een persoonlijk profiel op een of meerdere sociale media. Ondernemers gebruiken sociale media vooral voor aankondigen van acties, events en publiciteit en voor het opzoeken informatie over zakelijke contacten. Daarbij zijn ze er van overtuigd dat sociale media ook leiden tot nieuwe zakelijke contacten.
- Facebook ook professioneel populairder dan LinkedIn
- Sociale media vooral gebruikt voor aankondigen , publiciteit en zakelijke contactinformatie
- Continu aanleveren inhoud is grootste hinderpaal
- 44% heeft policy m.b.t. toegang tot sociale media op de werkvloer
- 81% overtuigd dat aanwenden sociale media absoluut thuishoort in professionele context
- Toch vindt 60% van zichzelf dat zijn of haar bedrijf nog onvoldoende inspeelt op de mogelijkheden van sociale media
VKW Limburg peilde bij de Limburgse bedrijven naar het gebruik van sociale media door en in hun onderneming. Opvallend: bijna zeven op tien bedrijven hebben intussen minstens één bedrijfsprofiel op sociale media. Daarnaast heeft acht op tien ondernemers een persoonlijk profiel op een of meerdere sociale media. Ondernemers gebruiken sociale media vooral voor aankondigen van acties, events en publiciteit en voor het opzoeken informatie over zakelijke contacten. Daarbij zijn ze er van overtuigd dat sociale media ook leiden tot nieuwe zakelijke contacten.
Gert Schreurs, communicatie- en marketingmanager van VKW Limburg: “Het belang van sociale media neemt niet alleen in het dagelijkse leven toe, maar is steeds meer ingeburgerd in de brede bedrijfswereld. Waar ze duidelijk gezorgd hebben voor een verandering van het communicatiemodel. Als bedrijf moet je immers zijn waar je klanten zijn. Waar dat voor een aantal jaren nog minder het geval was, zetten ook business-to-business bedrijven vandaag sociale media meer en meer in als een volwaardig en efficiënt communicatiemiddel. Het is dus al lang niet meer de vraag of bedrijven aan social media (moeten) doen, maar vooral hoe goed ze het doen. En net dat blijft voor velen toch een uitdaging: hoe er gericht en adequaat op inspelen?”
Klik hier voor het volledige persbericht met alle resultaten van de peiling.
Klik hier voor het volledige persbericht met alle resultaten van de peiling.