Tijdens onze seminaries komt deze vraag nog steeds vaak voor: "Hoe zit het dan met dubbele content? Google straft dit toch af?" Het is een foute / slimme interpretatie van een anti-fraude regel in Google met een klein beetje waarheid, waardoor marketeers en communicatiebureaus zichzelf hebben kunnen verzekeren van (veel) meer werk. Of ze hebben nooit de moeite gedaan om de vraag eens aan Google zelf te stellen. Dat kan natuurlijk ook. Daarom deze samenvatting met 4 dingen die je moet weten over dubbele content in Google.
Google wil vooral dat we met zijn allen zoveel mogelijk gebruikmaken van de Google zoekmachine. Door dat te doen is er een kans dat we klikken op een advertentie in Google. De advertenties in de Google zoekmachine en YouTube blijven hun voornaamste bron van inkomsten. Het is dan ook enorm belangrijk dat Google goede antwoorden geeft, die zo perfect mogelijk aansluiten bij de vraag die ik stel. Anders zouden we ons antwoord elders gaan zoeken.
Kortom: wij verwachten op de eerste pagina, los van de advertenties door Adwords, kwalitatieve resultaten die meteen een antwoord kunnen bieden op onze vraag.
Het doel van Google is dus om een perfect antwoord te hebben op een zoekopdracht. Door meerdere pagina's met inhoudelijk dezelfde informatie in je site op te nemen, zullen die afzonderlijke pagina's niet allemaal hoog kunnen scoren in de zoekresultaten. Want dan zou Google in herhaling vallen en dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Als jij je content verspreid op verschillende websites (zoals diverse social media kanalen) dan zullen ze afzonderlijk bekeken en beoordeeld worden op waarde voor degene die zoekt. Met andere woorden: iemand die graag op Twitter, Pinterest, Google+, LinkedIn of Flipboard zit, zal eerder zelf antwoorden uit deze open social media kanalen aantreffen in de zoekresultaten. Maar of die info al dan niet 100% overeenkomt met het oorspronkelijke artikel op je website maakt voor Google helemaal niets uit. Een goed antwoord is een goed antwoord.
Daarnaast kan je ook nog artikels op verschillende websites publiceren. Als jij zelf die websites beheert en bewust op die manier goede zoekresultaten voor jezelf wil genereren zal Google je wel degelijk (zwaar) afstraffen zodra ze er achter komen.
Tijdens dit seminarie komt u te weten waar u vandaag op in moet zetten om klaar te zijn voor de toekomst. We tonen hoe u zich kan onderscheiden ten opzichte van uw concurrent en hoe u eenvoudig meer klanten kan bereiken door beter gezien en gevonden te worden online.
Het afgelopen jaar hebben we meer dan 600 deelnemers ontvangen tijdens 27 seminaries die we onder andere in samenwerking met Officenter, Unizo en VKW hebben georganiseerd. Bekijk hier enkel reacties van de deelnemers:
Met onze manier van werken hoeft u slechts 1-malig te investeren in de opbouw en het vullen van een website. Die kan dan om de zoveel tijd goedkoop voorzien worden van een nieuwe look en feel en de noodzakelijke nieuwe technieken. Maar het harde werk - namelijk het vullen van de site - hoeft nadien nooit meer opnieuw te gebeuren.
Wij werken met Google Blogger, Wordpress, Prestashop, Facebook, Twitter, LinkedIn, YouTube, enz. De kans is groot dat u deze namen al eerder heeft gehoord. Dat komt omdat deze namen en platformen zich wereldwijd al lang bewezen hebben. Ze worden gebruikt door de grootste bedrijven, en weten zich snel aan te passen aan veranderingen of risico's. Zij bewijzen al sinds jaar en dag dat ze veilig en betrouwbaar zijn.
Wilt u gerust zijn en op beide oren kunnen slapen? Dat komt goed uit want dat willen wij namelijk ook. Wij lopen namelijk zelf niet het risico dat een klant ons op een avond of een zondag moet bellen met problemen. Dat gebeurt met deze systemen gewoon niet.
U heeft geen software of een krachtige computer nodig om met onze systemen te werken. U hebt alleen maar een internetverbinding nodig. Om het even welke computer, tablet of smartphone kan u op elk moment toegang geven tot uw website of webshop. Waar en wanneer dan ook. U kan updates doen via uw GSM of via zelfs per email.
Wij luisteren naar onze klanten, en staan er op dat uw doelstellingen duidelijk bepaald worden. Vervolgens adviseren wij u rond de beste aanpak om die doelstellingen te bereiken. We denken na over een korte en lange termijn benadering zodat u mee evolueert met de snel veranderende digitale wereld.
Met onze strategie zal al uw online communicatie via één aangeefluik gepubliceerd worden op uw social media, in uw online magazine en zelfs via nieuwsbrief per e-mail.
1 Het doel van Google
Google wil vooral dat we met zijn allen zoveel mogelijk gebruikmaken van de Google zoekmachine. Door dat te doen is er een kans dat we klikken op een advertentie in Google. De advertenties in de Google zoekmachine en YouTube blijven hun voornaamste bron van inkomsten. Het is dan ook enorm belangrijk dat Google goede antwoorden geeft, die zo perfect mogelijk aansluiten bij de vraag die ik stel. Anders zouden we ons antwoord elders gaan zoeken.
Kortom: wij verwachten op de eerste pagina, los van de advertenties door Adwords, kwalitatieve resultaten die meteen een antwoord kunnen bieden op onze vraag.
2 Je daalt niet in de zoekresultaten door dubbele content
Het doel van Google is dus om een perfect antwoord te hebben op een zoekopdracht. Door meerdere pagina's met inhoudelijk dezelfde informatie in je site op te nemen, zullen die afzonderlijke pagina's niet allemaal hoog kunnen scoren in de zoekresultaten. Want dan zou Google in herhaling vallen en dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Als jij je content verspreid op verschillende websites (zoals diverse social media kanalen) dan zullen ze afzonderlijk bekeken en beoordeeld worden op waarde voor degene die zoekt. Met andere woorden: iemand die graag op Twitter, Pinterest, Google+, LinkedIn of Flipboard zit, zal eerder zelf antwoorden uit deze open social media kanalen aantreffen in de zoekresultaten. Maar of die info al dan niet 100% overeenkomt met het oorspronkelijke artikel op je website maakt voor Google helemaal niets uit. Een goed antwoord is een goed antwoord.
Daarnaast kan je ook nog artikels op verschillende websites publiceren. Als jij zelf die websites beheert en bewust op die manier goede zoekresultaten voor jezelf wil genereren zal Google je wel degelijk (zwaar) afstraffen zodra ze er achter komen.
3 Standaard teksten zorgen niet voor een slechte ranking
Stel dat je in je website steeds verwijst naar een onderwerp met een "standaard" stukje tekst , zoals wij over onze smart site strategie of over onze GRATIS seminaries rond het belang van Google en social media voor bedrijven. Het feit dat bepaalde stukjes tekst zich herhalen doet er helemaal niet toe. Zo lang ze geen spam vormen en te maken hebben met het onderwerp van het artikel heeft dit niet direct een gevolg voor de waarde die Google aan die pagina geef.
Als je gebruik maakt van standaardteksten die je leveranciers aanleveren, zullen jouw concurrenten dit ook doen. Op zich niets mis mee maar het komt er dan op neer dat degene die de meeste meerwaarde biedt binnen die pagina, hoger zal scoren dan een andere. Denk daarom na welke meerwaarde jij kan bieden door bijvoorbeeld te verwijzen naar externe bronnen met onderzoeken en definities.
Bekijk zeker deze 8 praktische tips om hoger te scoren in Google als je hier meer over wilt weten.
4 Verspreid je content / aanwezigheid zo goed mogelijk online
Je content met een link naar je artikel vermelden op andere websites zorgt altijd voor een betere score. Hoe hoger de waarde van de website waar je op terecht komt, hoe hoger de waarde van elke klik die vanuit die website naar jouw pagina zal zijn in de ogen van Google.
Ik krijg wel eens de opmerking dat elk social media kanaal zijn eigen vorm van communiceren heeft en dat je dus je boodschap aan elk kanaal aan moet passen. Natuurlijk zal je op die manier NOG meer kliks krijgen en zal jouw artikel het beter doen per kanaal als je de tijd neemt om je content aan te passen. Maar in de praktijk hebben KMO's daar helemaal geen tijd voor.
Als je bewust NIET actief bent op bepaalde social media omdat jij vind dat daar andere content op zou moeten staan, laat je heel wat kansen liggen om beter gezien en gevonden te worden online.
Dit artikel zal dankzij onze smart site automatisch op Facebook, Twitter, LinkedIn, Pinterest, Flipboard, Google+ en via een nieuwsbrief per mailing de wereld ingestuurd worden.
Om het dus echt goed te doen zou ik het minstens 7 keer moeten herschrijven. Iets waar ik (voorlopig) geen middelen of tijd voor heb. Maar ik sta wel met bijna elk artikel van het afgelopen jaar op de eerste pagina in Google.
Gratis seminarie over het belang van Google, social media en de juiste content online
Wil je meer weten over het belang van Google, social media en de juiste content online voor bedrijven? Schrijf je dan hier in voor één van onze gratis seminaries. Bekijk ook deze 7 tips om beter te scoren online.
Tijdens dit seminarie komt u te weten waar u vandaag op in moet zetten om klaar te zijn voor de toekomst. We tonen hoe u zich kan onderscheiden ten opzichte van uw concurrent en hoe u eenvoudig meer klanten kan bereiken door beter gezien en gevonden te worden online.
Het afgelopen jaar hebben we meer dan 600 deelnemers ontvangen tijdens 27 seminaries die we onder andere in samenwerking met Officenter, Unizo en VKW hebben georganiseerd. Bekijk hier enkel reacties van de deelnemers:
- Praktisch: We nemen u mee in de wereld van het internet en bezorgen u een hele hoop tips. Wie zijn de belangrijkste spelers in Google-land en hoe kan u eenvoudig goed gevonden worden in Google.
- Uniek: We laten u zien hoe u met één handeling al uw sociale mediakanalen automatisch up-to-date kan brengen. Een unieke oplossing die u veel tijd bespaart.
- Toekomst: We tonen hoe u zich blijvend kan onderscheiden van uw concurrenten met nieuwe technieken zoals 360° foto's en YouTube presentaties.
Hoe werkt een smart site ook alweer?
Een smart site is een responsive website die hoog scoort in Google en die al uw berichten automatisch doorplaatst naar de belangrijkste sociale media zoals Facebook, Twitter, LinkedIn, Pinterest, Flipboard, Google+ en vervolgens in een geautomatiseerde nieuwsbrief (mailing) uitstuurt naar uw contacten. Zo bent u altijd en overal in één handeling up-to-date. De 12 voordelen van een smart-site:
1 Een smart site heb je voor altijd. Je hoeft slechts 1-malig te investeren
Een website heeft, net als een smartphone of een computer, een bepaalde levensduur. Gemiddeld om de 5 à 6 jaren wordt opnieuw geïnvesteerd in een nieuwe website. En dat wil in de meeste gevallen zeggen dat er vanaf 0 terug aan begonnen moet worden.Met onze manier van werken hoeft u slechts 1-malig te investeren in de opbouw en het vullen van een website. Die kan dan om de zoveel tijd goedkoop voorzien worden van een nieuwe look en feel en de noodzakelijke nieuwe technieken. Maar het harde werk - namelijk het vullen van de site - hoeft nadien nooit meer opnieuw te gebeuren.
2 Geen onderhoudscontract nodig
Dit is iets wat een bedrijf hoort te verdienen door zich steeds opnieuw in te zetten en te bewijzen. Wij werken niet met onderhoudscontracten of contracten op lange termijn. Wij moeten het hebben van tevreden klanten die graag met ons samenwerken.- Geen maandelijkse kosten
- Geen vervelende contracten
3 100% veiligheid dankzij sms-verificatie van Google
Wilt u gerust zijn en op beide oren kunnen slapen? Dat komt goed uit want dat willen wij namelijk ook. Wij lopen namelijk zelf niet het risico dat een klant ons op een avond of een zondag moet bellen met problemen. Dat gebeurt met deze systemen gewoon niet.
4 Updates plaatsen via smartphone en zelfs per email
5 Berichten kunnen ingepland worden
Bijvoorbeeld voor feestdagen, beurzen, opendeurdagen, demonstraties, events, .. Er zijn heel wat dingen die je al ruim op voorhand weet. Met een smart site kan je vooruit werken, zodat je er tijdens die drukke periodes niet meer mee bezig moet zijn.
6 Automatische doorplaatsing van uw updates naar al uw sociale media
Geen gedoe meer met al die accounts en nieuwsbrieven te maken en te beheren. De updates worden automatisch doorgeplaatst op uw website, Facebook, LinkedIn, Pinterest, Google+ en Twitter.
Daarnaast maakt een professioneel mailingsysteem volledig automatisch een nieuwsbrief klaar, op basis van uw laatste updates, die dan vertrekt naar uw adressenbestand.
Zonder extra inspanning bent u dus UP-TO-DATE met meer dan 7 online kanalen. En dat allemaal via 1 aangeefluik. Zo bereikt u een enorm brede doelgroep met uw boodschap, en wordt u via veel meer kanalen gevonden in Google.
Daarnaast maakt een professioneel mailingsysteem volledig automatisch een nieuwsbrief klaar, op basis van uw laatste updates, die dan vertrekt naar uw adressenbestand.
Zonder extra inspanning bent u dus UP-TO-DATE met meer dan 7 online kanalen. En dat allemaal via 1 aangeefluik. Zo bereikt u een enorm brede doelgroep met uw boodschap, en wordt u via veel meer kanalen gevonden in Google.
7 Geautomatiseerde nieuwsbrief via email naar al uw contacten op basis van uw laatste updates
Deze nieuwsbrief wordt automatisch dagelijks, wekelijks of maandelijks verzonden op de gewenste dag en tijdstip. Bv. Wanneer u kiest voor een wekelijkse verzending op vrijdagmiddag 12:00u, en u heeft voor dat tijdstip een week lang niets gepubliceerd op de smart site, wordt er ook geen nieuwsbrief verzonden die week.
Door deze manier van werken is het perfect mogelijk om uw e-mailcampagnes te plannen via uw blog waarop u eveneens de publicaties kan plannen en op gewenst tijdstip kan laten verschijnen.
Van iedere verzonden nieuwsbrief kunt u naderhand via een online rapport te weten komen hoeveel nieuwsbrieven goed zijn aangekomen, hoeveel geopend, hoeveel keer geopend, laatst geopend, hoeveel keer werd er geklikt op een link in uw nieuwsbrief, hoeveel Facebook likes, ...
Door deze manier van werken is het perfect mogelijk om uw e-mailcampagnes te plannen via uw blog waarop u eveneens de publicaties kan plannen en op gewenst tijdstip kan laten verschijnen.
Van iedere verzonden nieuwsbrief kunt u naderhand via een online rapport te weten komen hoeveel nieuwsbrieven goed zijn aangekomen, hoeveel geopend, hoeveel keer geopend, laatst geopend, hoeveel keer werd er geklikt op een link in uw nieuwsbrief, hoeveel Facebook likes, ...
8 Responsive webdesign geschikt voor alle huidige en toekomstige toestellen
Sinds 2015 geeft Google voorrang in de zoekresultaten aan websites die responsive zijn, websites die ook bereikbaar zijn in een mobielvriendelijke versie. Een UP-TO-DATE Webdesign is dus altijd responsive zowel aan de voorkant als aan de achterkant. Alle internet diensten waar we mee werken zijn eveneens zowel bereikbaar op PC als op mobiele toestellen (tablet, smartphone, ...) en zijn er tal van gratis apps hiervan beschikbaar (Android & iOS).
9 Scoort heel goed in de zoekresultaten van Google en voldoet automatisch aan de belangrijkste regels die Google hanteert
Hou er rekening mee dat zoekresultaten ook locatie-afhankelijk zijn. De kans is klein dat je een resultaat te zien krijgt van een bedrijf dat aan de andere kant van het land gevestigd is (geef me gerust een seintje in de comments of in reply als je ons wel of niet kan vinden met de bovenste 2 voorbeelden). Daarnaast weet Google wie jij bent en wat jou interesseert. De zoekresultaten zijn dus afgestemd op je internet-gedrag en voorkeuren. Wil je algemene zoekresultaten zien kan je dit het beste doen met een incognito / privé browser. Gebruik hiervoor CTRL + SHIFT + N in een browser op windows & CMD + SHIFT + N voor mac. Meer info hierover kan je hier terug vinden.
10 Altijd up-to-date met de laatste mogelijkheden van Google
Google heeft het voorbije jaar veel updates gaan aan het algoritme om de ranking van websites in de zoekmachine te bepalen. Vroeger kon je nog "slimme" trucs gebruiken om hoog te scoren, maar die tijd is definitief voorbij. De zoekmachine 'leest' werkelijk de inhoud van pagina's online en geeft een bepaalde waarde aan die inhoud waardoor ze hoger of lager kunnen scoren. Dit vormt een probleem voor veel webdesigners aangezien zij zich baseren op de kennis die ze vandaag hebben, waardoor die morgen alweer achterhaald kan zijn. Wij werken met de systemen van Google zelf, waardoor wij steeds automatisch up-to-date zijn met de laatste nieuwe ontwikkelingen bij Google.
11 Onze persoonlijke begeleiding, ondersteuning en gratis opleidingen om goed te scoren bij uw volgers en in Google
Iedereen beweert dit. Maar bij ons ligt dat toch net iets anders. Wij zijn namelijk een familiebedrijf, bestaande uit mijn broer (Ivan Jans), mijn vader (Bert Jans), en mezelf (Emiel Jans). Ik ben uw contactpersoon en ik ben rechtstreeks bereikbaar om uw vragen te beantwoorden. Geen nieuwe gezichten. Geen commerciële medewerkers aan de lijn. U krijgt te maken met de eindverantwoordelijken.Wij luisteren naar onze klanten, en staan er op dat uw doelstellingen duidelijk bepaald worden. Vervolgens adviseren wij u rond de beste aanpak om die doelstellingen te bereiken. We denken na over een korte en lange termijn benadering zodat u mee evolueert met de snel veranderende digitale wereld.
12 De tijd- en kostenbesparing die onze strategie met zich meebrengen zijn enorm
Uw website blijft niet lang up-to-date wanneer iedere publicatie uren van uw tijd in beslag neemt. Om nog maar te zwijgen over het doorplaatsen van uw berichten naar de verschillende social media en via een nieuwsbrief uit te sturen naar je contacten.Met onze strategie zal al uw online communicatie via één aangeefluik gepubliceerd worden op uw social media, in uw online magazine en zelfs via nieuwsbrief per e-mail.
Enkele artikels die je ook interessant zal vinden:
- 7 praktische tips om beter te scoren online met een smart site
- 8 praktische SEO tips om hoger te staan in Google
- 7 handige apps voor moderne ondernemers
- 7 technologische trends die 2017 zullen domineren
- 24 sneltoetsen en gebaren voor Mac
- Met deze 31 sneltoetsen haal je meer uit Windows & GRATIS upgrade naar Windows 10
- De illusie van privacy & 10 gratis tips en tools om jezelf te beschermen
- Hoe kan u zelf uw 'ongepaste' zoekopdrachten verwijderen uit Google?
- Bepaal zelf hoe u gevonden wilt worden in Google met Google+
- Beter gevonden worden in Google
- Google Translate vertaalt ook straatborden, menukaarten, boeken ... met uw smartphone camera