Goede morgen iedereen
Nogmaals bedankt voor jullie aandacht en enthousiasme. Ik kreeg tijdens de lunch meermaals de reactie 'dat het me wakker heeft geschud' en dat 'ik zeker aan de slag ga om moderne technologieën toe te passen'. Precies het gevoel waar ik iedereen mee naar huis wilde sturen.
De toekomst met spraaktechnologie, virtual- en augmented reality, robotten (in al hun vormen) en een volwassen internet komt namelijk veel sneller op ons af dan de meesten denken. Deze technologieën bestaan namelijk vandaag al. Als je denkt 'zo'n vaart zal het toch niet lopen' moet je zeker ook de YouTube video "Humans need not apply" onderaan deze mail bekijken.
Om klaar te zijn voor deze toekomst is het belangrijk om vandaag kennis te maken met de verschillende "eilandjes" die er vandaag al bestaan in de oceaan van het internet. Door ervaring op te doen met deze toepassingen wordt het gemakkelijker om in te spelen op het steeds sneller evoluerende digitale landschap.
Vond je onze info-sessie interessant? We appreciëren het als u wat feedback hierover wilt geven op één van onze sociale media. Het neemt geen minuut tijd in beslag.
Ik blog regelmatig (2-wekelijks) over de belangrijkste evoluties online en stuur dan ook nieuwsbrieven vol tips & tricks. Inschrijven op deze nieuwsbrief kan aan de rechterkant van onze Smart-Blog. Als je tijdens een persoonlijk gesprek wil bespreken hoe onze strategie een meerwaarde voor jouw organisatie kan zijn kan je hier een afspraak met me maken.
Zelf op zoek naar een interessante spreker voor je event, vereniging of bedrijf?
Contacteer me om de mogelijkheden te bespreken.
Zoals beloofd bezorg ik jullie een samenvatting met de belangrijkste topics van de presentatie en de links naar de apps waar jullie zowel op mobiel als in virtual reality mee aan de slag kunnen.
Op vrijdag 09/03 heeft u een infosessie bijgewoond die door Emiel Jans van UP-TO-DATE WebDesign werd gepresenteerd in opdracht van het COMB in het Infocentrum Belvedère te Maastricht.
In dit verslag kan u naast een overzicht van de belangrijkste topics ook de gemaakte 360° video en 360° foto's terugvinden. Guido Houben zorgt later nog de gewone foto's. Deze 360° beelden (en de montage van de beelden) werden met mijn iPhone gemaakt. Hier kwam geen computer aan te pas. Inzetten op deze moderne toepassingen hoeft dus helemaal niet moeilijk te zijn. Een belangrijke vraag om bij stil te staan: Als je vandaag iets niet via een mobiel toestel kan doen, hoe up-to-date is de toepassing dan nog waar je mee aan de slag wilt?
Omdat de lichten achteraan de zaal aan bleven is deze 360° video's helaas verkeerd belicht. Je kan met je muis (of duim indien mobiel) het beeld van deze video vastnemen en omdraaien. Het is dan ook maar bedoelt ter illustratie van de toepassing. Je kan 360° video's enkel in Chrome, Firefox of Opera bekijken. Deze browsers zijn overigens ook veel sneller en veiliger dan de rest dus als je nog via een andere online komt is het nu een uitstekend moment om over te stappen.
Een overzicht van de belangrijkste topics:
1 Goed scoren online start bij Google zelf
Door al je informatie op één plek te verzamelen en te hopen dat Google en je publiek je zo zal 'ontdekken' en vinden online pak je het aan zoals dat meer dan 10 jaar geleden ook al werd gedaan. Door in te zetten op de juiste diensten van Google zal je veel beter opvallen in de ogen van Google.
Klik hier voor meer info.
2 Een website alleen is niet meer genoeg
Door passief af wachten tot je doelgroep je via de zoekmachine van Google zal vinden mis je een enorm stuk van de markt. Succesvolle bedrijven profileren zich vandaag pro-actief naast hun website via Social media kanalen en nieuwsbrieven. Door met je boodschap naar buiten te komen zorg je ervoor dat mensen je al 'leren kennen' voor ze je zelfs ontmoeten.
Klik hier voor meer info.
3 Bekijk het internet niet als een commercieel medium
Het internet is in de eerste plaats bedacht om kennis te delen met anderen, niet om bedrijven te helpen groeien. Als jouw website nog steeds een vertaling van een papieren folder is naar een digitale folder, in plaats van een archief van de kennis die jij bezit, laat je heel wat kansen liggen. Google heeft namelijk als doel om goede antwoorden te geven op vragen die gesteld worden in de zoekmachine. Een commerciële boodschap zal dan ook zelden hoog scoren in de zoekresultaten. Deel je kennis met de wereld en je zal eenvoudig een groot publiek online bereiken en beter scoren online.
Klik hier voor meer info.
4 Gebruik systemen en apps die zich al bewezen hebben
We komen regelmatig nog bedrijven tegen die hun vertrouwen leggen in lokale webdevelopers of programmeurs die zelf een systeem hebben ontwikkeld om een website of een toepassing in te maken. Vaak klinkt het mooi om zelf vanaf 0 alles te mogen bedenken, maar in werkelijkheid blijkt dit zelden een succesvolle of betaalbare zaak te zijn. Maak gebruik van de tools die al bestaan. Het aantal toepassingen die al beschikbaar zijn en zich al miljoenen keren bewezen hebben is echt enorm.
Klik hier voor een overzicht van de belangrijkste tools.
5 Laat regelmatig iets van je horen
Als je een lange tijd niets van jezelf laat horen zal je stilaan vergeten worden. Deel daarom op regelmatige basis een artikel of bericht online. Zo heb je de grootste kans om Top of Mind te blijven bij je doelgroep en vooral bij je bestaande klanten.
Klik hier voor een overzicht van al onze artikels.
6 Verzamel emailadressen
Als iemand al met jouw bedrijf in aanraking is gekomen moet je die kans aangrijpen om hem of haar regelmatig aan je te laten denken. Het kan zijn dat die persoon vandaag nog geen behoeft heeft waar jij een antwoord op hebt maar dat kan binnen een jaar helemaal veranderen. Nieuwsbrieven in de vorm van e-mails zijn nog steeds de beste manier om regelmatig met jouw boodschap in beeld te komen. Beloon je contacten met handige tips en tricks en verveel hen niet met uitsluitend commerciële boodschappen. Dit zal ongetwijfeld zijn vruchten afwerpen.
Klik hier voor een overzicht van de belangrijkste boodschappen die mensen verwachten.
7 Verzamel reviews
De mening van anderen geeft steeds vaker de doorslag in de beslissing van aankoop of dienst waar we voor kiezen. Elk bedrijf zal zich steeds van zijn beste kant laten zien maar het is uiteindelijk je reputatie (mening van anderen) die bepalend is voor je succes. Ga hierbij uiteraard zoveel mogelijk uit van Google Reviews. Die zorgen er namelijk ook voor dat je reputatie bij Google zelf beter wordt.
Klik hier voor enkele testimonials van onze klanten.
Klik hier voor een overzicht van al onze Google Reviews.
Volg deze link voor een overzicht van enkele handige zakelijke apps die aan bod kwamen. Hier kan je de 50 belangrijkste apps terugvinden die wij onze klanten aanraden om eens te bekijken. Tot slot kan je hier nog meer apps vinden die vooral handig zijn voor je persoonlijke info of op vakantie.
Dit zijn de belangrijkste Virtual Reality Apps die aan bod kwamen:
- Google Street-View: iPhone & Android
- VirtualSpeech VR: iPhone & Android
- YouTube: iedereen zal deze app wel al hebben. Zoek in YouTube naar #360 en laat je inspireren door een enorm aanbod aan 360° beelden.
- Google Translate: iPhone & Android
Bekijk zeker ook deze video "Humans need not apply"
Onze strategie nog eens in het kort:
Om goed gezien en gevonden te worden online is een website alleen niet meer genoeg. Succesvolle ondernemers profileren zich online via social media en nieuwsbrieven. Alleen lijkt dat complex en tijdrovend.