Laat me eerst een onderscheid maken tussen je persoonlijke privacy en je bedrijf. Je bedrijf moet zo gekend en zichtbaar mogelijk zijn online, want dan word je veel beter gezien en gevonden. Wil je weten hoe belangrijk Google, social media, emailmarketing en goede content online zijn voor je bedrijf? Volg dan deze link om je in te schrijven voor een gratis en vrijblijvende lunchseminarie. Dit artikel gaat over je persoonlijke privacy. Als jij jouw persoonlijke privacy belangrijk vind ga je de onderstaande 10 tips zeker interessant vinden. Maar eerst: Wat is nu eigenlijk the big deal met die privacy?
Laten me meteen met de deur in huis vallen: Zodra je online en elektronisch actief bent, is er van privacy geen sprake meer. Je internet-provider en onze overheid kunnen bijvoorbeeld altijd achterhalen welke sites je hebt bezocht op welk tijdstip en welke pagina's je dan precies gelezen hebt. Je bank weet welke betalingen je doet en hoeveel geld jij dus in beheer hebt. Je mobiele-provider weet precies wie jij belt, wanneer je dat doet en hoe lang. De fabrikant van je smartphone weet precies waar jij zit, wie je belt, wie jij bent en wat jou interesseert. Dit zijn slechts enkele voorbeelden van de privacy waarvan we het ondertussen "normaal" vinden dat we die niet meer hebben.
Maar daar stopt het niet. Websites installeren cookies op je computer die gegevens over je verzamelen en doorsturen naar de beheerder(s) van die cookies. Zo weet Facebook bijvoorbeeld welke sites je bezoekt, waar je naar zoekt en wie je vrienden zijn. Als je ooit een foto hebt gepost op Facebook via je smartphone, heb je hen zelfs toestemming gegevens om in je fotoalbum te kijken. Die verzamelde gegevens worden doorverkocht aan bedrijven die dit vervolgens voor commerciële doeleinden gebruiken. U mag zich terecht de vragen stellen: Hoe kan dit? En hoe is het zo ver kunnen komen?
Er zijn veel antwoorden mogelijk, maar deze leek mij de meest gepaste. We hebben onze privacy ingeruild voor comfort. We kunnen gerust nog steeds naar de lokale bibliotheek gaan om daar informatie op te zoeken over een bepaald onderwerp, maar we gebruiken daar nu liever Google voor. Google komt op zijn beurt dan te weten dat ik (Emiel Jans uit Lanaken met IP-nummer xxxx) op zoek ben naar informatie rond dat onderwerp. Zo weet Google dat het gerichte advertenties omtrent dat onderwerp naar mij kan sturen, en dat de kans dus groter is dat ik daar op zal klikken.
Zo kunnen we bijvoorbeeld ook een wegenatlas in de auto leggen om zelf onze route uit te stippelen van A naar B, maar het is veel comfortabeler om een GPS te gebruiken. Het gevolg is wel dat het bedrijf achter die GPS precies weet waar we naartoe gaan en wanneer we onderweg zijn. Zelfs als je de GPS niet gebruikt. WhatsApp en Gmail zijn handige gratis diensten die op alle toestellen werken, maar op hun beurt de inhoud van al onze berichten en mails scannen en analyseren om te weten te komen wat ons interesseert en bezig houdt. Handig is de stembediening van Samsung en Google om bijvoorbeeld je tv te bedienen, maar tegelijk worden alle gesprekken systematisch opgenomen en geanalyseerd om meer te weten te komen over jouw interesses etc. Niets mis met al die losstaande analyses van onze handelingen zou je denken? Tot je het totale plaatje bekijkt.
Al deze verzamelde gegevens creëren een digitale identiteit. De persoon die jij bent als je denkt dat niemand met je mee kijkt. Bedrijven en organisaties achter deze data kennen je beter dan dat de mensen in je "inner circle" jou kennen. De ongefilterde versie van jezelf. En die gegevens worden wereldwijd verkocht aan allerlei partijen. Ik hoor u al denken: Waarom zijn we hier niet tegen beschermd? Dat zijn we zeker, maar de regelgevers zijn gebonden aan een land, terwijl het internet wereldwijd is. Daarnaast zijn verbetering en verandering een traag proces.
Het is met andere woorden belangrijk om zelf actie te ondernemen en je privacy te beschermen.
Laten me meteen met de deur in huis vallen: Zodra je online en elektronisch actief bent, is er van privacy geen sprake meer. Je internet-provider en onze overheid kunnen bijvoorbeeld altijd achterhalen welke sites je hebt bezocht op welk tijdstip en welke pagina's je dan precies gelezen hebt. Je bank weet welke betalingen je doet en hoeveel geld jij dus in beheer hebt. Je mobiele-provider weet precies wie jij belt, wanneer je dat doet en hoe lang. De fabrikant van je smartphone weet precies waar jij zit, wie je belt, wie jij bent en wat jou interesseert. Dit zijn slechts enkele voorbeelden van de privacy waarvan we het ondertussen "normaal" vinden dat we die niet meer hebben.
Maar daar stopt het niet. Websites installeren cookies op je computer die gegevens over je verzamelen en doorsturen naar de beheerder(s) van die cookies. Zo weet Facebook bijvoorbeeld welke sites je bezoekt, waar je naar zoekt en wie je vrienden zijn. Als je ooit een foto hebt gepost op Facebook via je smartphone, heb je hen zelfs toestemming gegevens om in je fotoalbum te kijken. Die verzamelde gegevens worden doorverkocht aan bedrijven die dit vervolgens voor commerciële doeleinden gebruiken. U mag zich terecht de vragen stellen: Hoe kan dit? En hoe is het zo ver kunnen komen?
Er zijn veel antwoorden mogelijk, maar deze leek mij de meest gepaste. We hebben onze privacy ingeruild voor comfort. We kunnen gerust nog steeds naar de lokale bibliotheek gaan om daar informatie op te zoeken over een bepaald onderwerp, maar we gebruiken daar nu liever Google voor. Google komt op zijn beurt dan te weten dat ik (Emiel Jans uit Lanaken met IP-nummer xxxx) op zoek ben naar informatie rond dat onderwerp. Zo weet Google dat het gerichte advertenties omtrent dat onderwerp naar mij kan sturen, en dat de kans dus groter is dat ik daar op zal klikken.
Zo kunnen we bijvoorbeeld ook een wegenatlas in de auto leggen om zelf onze route uit te stippelen van A naar B, maar het is veel comfortabeler om een GPS te gebruiken. Het gevolg is wel dat het bedrijf achter die GPS precies weet waar we naartoe gaan en wanneer we onderweg zijn. Zelfs als je de GPS niet gebruikt. WhatsApp en Gmail zijn handige gratis diensten die op alle toestellen werken, maar op hun beurt de inhoud van al onze berichten en mails scannen en analyseren om te weten te komen wat ons interesseert en bezig houdt. Handig is de stembediening van Samsung en Google om bijvoorbeeld je tv te bedienen, maar tegelijk worden alle gesprekken systematisch opgenomen en geanalyseerd om meer te weten te komen over jouw interesses etc. Niets mis met al die losstaande analyses van onze handelingen zou je denken? Tot je het totale plaatje bekijkt.
Al deze verzamelde gegevens creëren een digitale identiteit. De persoon die jij bent als je denkt dat niemand met je mee kijkt. Bedrijven en organisaties achter deze data kennen je beter dan dat de mensen in je "inner circle" jou kennen. De ongefilterde versie van jezelf. En die gegevens worden wereldwijd verkocht aan allerlei partijen. Ik hoor u al denken: Waarom zijn we hier niet tegen beschermd? Dat zijn we zeker, maar de regelgevers zijn gebonden aan een land, terwijl het internet wereldwijd is. Daarnaast zijn verbetering en verandering een traag proces.
Het is met andere woorden belangrijk om zelf actie te ondernemen en je privacy te beschermen.